Aktiefysio nieuws

Aktief en gezond de winter door!

20-12-2023

Deze winter niet naar Benidorm of de Algarve om aan de kou te ontsnappen? Blijf in beweging!

Met de winterse omstandigheden komen we relatief minder buiten en bewegen we minder. Hierdoor gaat de conditie vaak achteruit, bent u vatbaarder voor ziekte en is de aanloop langer als u van de lente wél weer die fietstochten wilt maken. Binnen ons Trainingscentrum helpen we u graag om fit te blijven met een oefenprogramma op maat. En met de periodieke testen kunt u zelf zien hoe u vooruit bent gegaan of op zijn minst niet achteruit!

Hierbij nog een aantal tips om fit de winter door te komen:

  • Leer iets nieuws! Tijdens de winter zijn de dagen korter, lijken ze meer op elkaar en komen we sneller in een sleur terecht. Door deze winter een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen doorbreek je dit. Pak een nieuwe hobby op zoals: koken, schilderen, een instrument bespelen, vogelhuisjes of vetbollen maken of leer een nieuwe taal. We zijn benieuwd wat jij hebt geleerd deze winter!
  • Train je MINDSET. De Wim Hof methode bestaat uit meerdere componenten: meditaties, bewegen, ademhalingstechnieken en koude training. Of je dit allemaal moet willen is de vraag. Maar één ding staat als een paal boven water en dat is dat het kunnen en doen vooral te maken heeft met MINDSET. Oftewel hoe je je eigen brein ervan weet te overtuigen dat je het KAN! Ons advies is om deze winter vooral je mindset te trainen door af en toe iets oncomfortabels te doen. Neem bijvoorbeeld 30 seconden lang die koude douche, ga naar buiten ook al vriest het of pak toch de fiets naar het winkelcentrum ipv de auto. Train deze vaardigheid kort, maar dagelijks, ook dat is mindset!
  • Voor meer info over Wim Hof training bekijk zijn website: www.wimhofmethod.com
  • Eet gevarieerd. In principe krijgen we al onze benodigde vitaminen, mineralen en vocht binnen als we gevarieerd eten. Supplementen zijn dan meestal niet nodig. Alleen vitamine D krijgen we minder binnen in verband met de mindere hoeveelheid blootstelling aan zonlicht op onze huid. Als je dan ook nog geen fan bent van vette vis zou een vitamine D supplement wel kunnen helpen voor het behoud van je energieniveau.
  • de tip van Ria (POH huisartsenpraktijk Siemerink & van der Spek): zorg goed voor je sociale contacten. Zoek je vrienden, kennissen en familie op. met name ouderen zijn in de winter vaak meer in een isolement. Door naar ze om te kijken ondersteun je hun mentale welzijn en dus hun gezondheid.
  • De tip van Kimberley: Eet goed en gezond: een winters recept voor een herfst/winterse stoofpot met lekker veel groentes (zie het volgende nieuwsitem voor het recept).

Vooral in de winter is het belangrijk om juist lekker in beweging te blijven, hierbij kan worden gedacht aan sporten in de sportschool, maar natuurlijk ook aan een wandeling buiten. Per dag 20 minuten naar buiten doet al wonderen voor de weerstand. En dan is het natuurlijk het allerfijnst om daarna thuis te komen met als vooruitzicht een lekkere warme maaltijd. Want ook in de winter is het belangrijk om op het eten te letten, dat mogen we niet vergeten. Er zijn dan ook zat vergeten groenten die wij kunnen gebruiken om voldoende vezels binnen te krijgen. 

Fysio Hilversum: Bij AktieFysio begeleiden onze fysiotherapeuten u met veel persoonlijke aandacht in een ongedwongen sfeer. Dus bent u op zoek naar fysiotherapie in Hilversum ga dan naar Aktiefysio.

Afspraak maken

Vul uw gegevens in. Wij nemen snel contact met u op.

Contact

Hoofdlocatie
Oude Amersfoortseweg 152
1212 AJ  HILVERSUM
Telefoon:  035-623 0540

Dependance Basic-Fit Hilversum
Herenstraat 36 
1211 CC HILVERSUM 
Telefoon: 06-16631479

E-mail: info@aktiefysio.nl

Onderdeel van: